Layout - dokumentation
2009-01-21
Layout och dokumentation.
Presentationer av Johanna Gagner
Att tänka på:
Vad - Hur - Var - Vem
Vad ska man se och förstå
Hur ska man se och förstå det?
Var ska den visas? Vilka utrymmen
Vem ska titta? Vem är mottagaren?
Vem berättar? Är det pedagogen, eleverna?
Fokus
Välj berättar perspektiv
Berätta enkelt - det är svårast
Vad vill jag ha fram?
Välj ut, skala av
Effekter när de förstärker (när passar effekterna in?
Vi har alla olika sätt att presentera på . Det är alltid berikande att se hur någon annan gör och tänker
Underlättar förståelse
Sammanhanget
Läsbarhet( vilka färger väljer jag som bakgrund, typsnitt, bilder)
Låt bilden tala( fakta, process, poesi)
Typsnitt uttrycker mer än texten
Placering - disponera yta symmetri - harmoni, elegans
Asymmetri - dynamiskt spännande
Kontraster - intensitet
Enkla tips för fotografering
Grundtips
Ta många bilder (övning, ngn blir bra)
Håll kameran stadigt
Tänk på bakgrunden
Fundera över vad du vill berätta, se till att det händer ngt i bilden
Våga upptäcka och se världen i nya vinklar
Närhet skapar kontakt
Gå nära ditt objekt
Låt motivet fylla upp hela bilden
Använd zoom
Beskär - ta bort det onödiga - behåll det viktiga
Välj format - stående eller liggande
Vertikalt format för höga objekt
Horisontellt skapar rörelse
Kvadrat skapar stillhet
Ljus intressanta effekter - experimentera med sido-, med motljus, skugga mm
Skapa djup i din bild genom att leka med skärpan. Skapa fixpunkter för ögat
Komposition och tredjedelsregeln- fylla bilden med 2/3, det skapar intresse tex en solnedgång
Riktning och rörelse - skapar linjer i bilden - vad händer
Ta annorlunda och oväntade bilder
Montering & visning - hur sätter jag ihop en rörelse i stillbild. Tema i tre-serier
Och tusen andra trix:
Grodperspektiv. Subjektiv. Objektiv. Gyllene snitt. Fakta. Prosa. Poesi
Ta bilder... Undersök/lek. Varför blir vissa bilder bra!!!!
Kameran är ett verktyg för att LYSSNA
VISUELL KOMMUNIKATION format + text + BILD
Karin Gandini - Grafisk formgivare
Det finns inte så mkt som är rätt och fel. Det är personligt med estetiken.
Man kan träna mkt på att skala med att välja ut färre element. Kill your darling.
Lär mig hela tiden. Tänka att ni vill berätta om er verksamhet men hämta frpn andra sammanhang.,
Var öppna för att ta idéer från saker ni ha omkring er, tex restaurangers menyer
Träna att berätta i bildserier, berättar teknik som är bra att öva
Samman höjd men olika bredd i en berättar serie. Att väva in teckningar i en bildsvit. Berätta med bilder. Ta en vägg i ateljen eller tamburerna och visar på korta bildserier. En bildtext som har knorr på. TEx titeln ska uttrycka något som fängar min blick. Inte vi jobbar med lera utan använd barnens uttryck eller bara låta bilderna tala. Utgå från ett mått - viktigt att serien inte hoppar. Lite luft mellan gör mycket.
Att skala av bakgrunden - gå ut och fota ut, spec barnens alster. Ta bilderna utomhus - inomhus ger ett gult sken. Ta bort information som inte är relevant.
Att kombinera bilder och teckningar, gärna varvat.
Prova andra sätt att ta olika bilder. Våga vänta en stund.
Gå nära. Nära bilder skapar närhet och relationer.
Idébilder - man vill berätta om en dag. Ta en detaljbild istället för det självklara. (en mugg) Tex vid en utflykt.
Det måste bli en spänning - dramatik.
Blixt + långexponeringstid skapar rörelse. De bilder som man tycker är misslyckade kan användas. Det finns händelser. Nära håll - långt håll. Detaljer kontra överblick.
Testa färg kontra svartvita bilder eller sepia. Jämför. Det ska förhöja budskapet inte förta!
Tänka om vilka bakgrunder man väljer - kommer budskapet fram?
Barnen tar bilder på varandra. De andra barnen får beskriva detta barn på sitt sätt.
Första informationen - omslag till en skrift
Att disponera sin yta - liten yta-
Vilka är vi? Datum? Vad vill vi berätta?
Stora bokstäver - Glada färger
Blickar som tittar
(halvnakna kvinnor)
Vad fångas vi av? Tidningar... böcker...
Vi blir lätt lurade.
Innehållet stämmer inte alltid med första framställande.
Omslag till en skrift
Håll det enkelt
En bild som säger mycket
Våga har mycket vitt - det blir luftigt!
Våga låta den första bilden vara luftig och tydlig i en dokumentation som sätts upp med flera sidor.
Typsnitt som är fet och kraftfullt.
Papper:
Enkel inbjudan till vernissage
Använd en av barnens bilder eller tagna foton. Skriv text (sparsamt). Skriv in två gånger.
Kopiera och beskär
•· Glättat
•· Matt papper
•· Färgat papper
•· Special papper
Papper och känsla
•· Att koppla bort innehållet och bara titta på layout-bakgrund
•· Skulle det här vara kul att vara som bakgrund?
•· Att kunna ha ett urval av papper o material, spendelux
Att tänka om dokumentationsrummet??? Att tänka ett system
Göra i ordning dokumentationsrummet
Fördjupat material till en ateljé för dokumentation av barnens projekt
A4 vitt minst 100g - 160g
A4 färg 100-160 g
A4 kartong ej att kopiera
A3 vitt minst 100g - 160g
A3 färg 100-160 g
A3 kartong ej att kopiera
Ritpapper beställ svenskt papper = transparant
Gör en arkivpärm av bra dokumentationer (skriv ner kort beskrivning för att underlätta för varandra)
En låda med inspiration, som man kan plocka på sig
PiffaLådan- gem, snören, glitterlim, tapetmönster
Hur fyller man på papper:
Svenskt papper
Papirus (man kan beställa pappersprover)
Tryckerier och kopieringsställen
Föräldrar - be om bra papper (föräldrar vet inte vad vi vill ha)
Olika strukturer och färger
Att jobba mellan A4 och A3. Att förvandla mellan olika format. Att göra ett litet häfte av en större dokumentation. Se bild på pappersformat. De olika storlekarna står i relation till varandra.
Kom fram till en grund. Hitta en struktur. Vad vill man berätta? Tänk enkelt. Ha en skyddande framsida
Var tog våra dokumentationer vägen? De häften som vi förut gjorde????
Presentation av Trollet hela
Presentation av Trollet huset med avdelningarna. Vad ska vi berätta?
Hitta en grund mall. Något som vi tycker om.
Ett sätt att göra affischer
Ett sätt att göra skrifter
Power point - undvik texten, blir ofta för mycket att ta in
Stödlinjer
Om man ska göra en skrift är det viktigt med luft. En ram.
Att ha osynliglinje. Att hitta en riktning.
talar istället. Om man vill ha text, använd utdrag ur text.
Det finns ett osynligt rutnät som stöd. Hur bjuder man in föräldrar att läsa?
Bättre att det finns häften som man kan ta ner och läsa mer om projektet.
Illustrera helst med alster som barnen har gjort.
Viktigt att det blir personligt. Använd symbolbilder.
Mycket text använd 2 spalter.
Bilder i block, där bilderna står i relation till varandra(se bild) Viktigt med mellanrum
Typsnitt
Typsnitt är som en bild. Vissa fungerar inte alls. Stämmer typsnittet med budskapet?
Här finns det regler. Annars blir det inte läsbart.
•· Antikva - med klackar
•· Sanserif - utan klackar
Olika typsnitt i dokumentationer på löpande text och rubriker.
Utseendet
Håller sig till samma familj t ex Familjen Garamond (löptext) och Arial(rubriker)
regular
Bold
Semibold
Italic
Semibold italic
VERSALER
Använd familjens olikhet att växla mellan de olika valen.
Viktigt att hitta en röd tråd - Att hålla sig till samma typsnitt.
Att göra mallar för veckobrev, månadsblad, eller vägg dokumentationer, med stödlinjer, för att underlätta det pedagogiska arbetet. Dessa mallar kan ligga på varje dator för att kunna användas och sparas om för varje avdelnings användande. Skulle detta vara något för oss?
Hur rationalitet och fantasi ska kunna samarbeta och kommunicera?
Vad är jag vill kommunicera till alla?
Att hitta en dynamik i berättelser. Att se det som en filmsekvens. Nu har barnen gjort något som behöver kommunicera till ngn, hur får jag fram det i text och bild? Den estetiska kvalitén på förskolan måste alla ateljeristan ta ansvar för.
Varje vägg har en kvalitet. Det är viktigt att samarbeta. Tänk igenom vad ska vi ha för bilder. Det är viktigt att ateljeristan ser till att den pedagogiska dokumentationen är estisk.
Att ha en pågående dokumentationsvägg. Men att
Program att rekommendera:
Publisher
Power point
Granit
Mattons/Svanström
Ordning & reda
Tips på material som förändrar arbetet med dokumentationer
power strips
gem - runda, färgade, stora och små
häftklamrar i färg
klämmor
Permanent lim
Icke permanent(refill)Svanström
Lim spray - Spray Mount 3M
Karin Gandini kommenterar visa layout-material(efter ett eget arbetspass)
Med omsorg lägga text på bilder. Hellre jobba bild + text som separat.
Inte använda textens färg röd, rosa, orange. Färgen i sig blir för skrikig. Ögat orkar inte läsa!
Att jobba med att jämföra olika sätt att jobba med layout.
Loggan kan vara mindre. Innehållet ska visas som viktigast. Vad är det man vill förmedla?
Alltid tänka luft kring dokumentationer.... Risken är det känns som det kvävs. Att hämta andan i bilden.
Värdet att presentera barnens arbete... på olika sätt.
Att jobba med kontraster - att invertera(förändra tvärtom)
Om man har många bilder - lämna en lucka tom.
Skippar ramar, det stoppar upp.
Större kontraster mellan rubrik och underrubriker
Hur sprider vi Ljuset vidare i folderform?
Återkoppling - dans
Tillfälle 4 2009-01-20
Återkoppling till tillfälle 3 - dans
Gruppen redovisar genom att sätta upp bilder på en lång remsa genom hela rummet.
Olika rörelser och olika uttryck. Tillsammans med musik får alla gå runt och uppleva igen.
Gruppen ville göra en redovisning utan ord. Att uppleva!
Hur såg kontexten ut? Hur har ni skapat situationen? Varför?
Hur ställde jag frågan till barnen?
På vilket sätt gick ni tillväga? Vad hände?
Vad var det som var svårt? Vad fungerade bra?
Hur kan man göra ett projekt av det ni sett?
Hur kan en projekttanke födas
Vad var barnen intresserade av?
Analysera det barnen gör!
Barnen säger och gör något men många pedagoger ser inte barnens ord o
ch görande som värdefullt - Att försöka vara nyfikna på det som barnen var nyfikna på
Dokumentation: Att använda värdet av att kommunicera.
Utifrån rörelseremsan
Att skriva snyggt för hand.
Att använda fönstrets möjlighet där ljuset ger en möjlighet till djup i bilden.
Att ha en hövlighet och respektfullhet fast man känner att man tycker olika.
Att uttrycka sin olikhet med respekt för den andra individen, men basera på teorier, tex det kommunikativa och layout mässiga.
Hur hjälper vi oss att hjälpa tillsammans? Att reflektera tillsammans och att delge varandra
Ni måste avgöra om hur ni vill ha samtalet med de övriga.
Vad gör man i ateljén när inte ateljeristan där? Att uttrycka sig på olika sätt.
Att jobba med bild och rörelse kräver att få rita rörelse direkt efteråt. Det kan vara svårt att komma ihåg känslan i rörelse. Barnen hade dansat mycket och känner till språket rörelse/dans. Ett värde att kunna olika språk. Att pedagogen var med barnen och dansade/rörelse. Det fanns en vana i denna grupp. Att göra medvetna val. En spännande frågeställning. När ska man vara med som vuxen? Hur fria i rörelse hade vi blivit om Anna Vnuk hade varit med i våra rörelser. Om att inte vara med som vuxen kräver att det finns en närvarande vuxen. Ett lugn och en bekräftelse.
Varje situation är unik. Vilka referenserfarenheter finns i gruppen/hos individen. Finns det ett prövande barn - pedagog ihop? Vilken närvaro finns från pedagogens sida. Hur är kontexten? Vad råder i gruppen. Varför är barnen så fokuserade? Vad är det som bidra till att det fungerar?
Hur hittar man en balans
Hur utforskar barnen denna uppgift? Utifrån det kan man utmana barnen? Att lyssna med kroppen! Hur utforskar barnen med kroppen?
När i pedagogrollen förminskar vi barnen istället för att få barnen att växa?
Att som pedagog inta den lyssnande rollen!
•· att lyssna med ögonen,
•· att lyssna med kroppen
•· - inte bara med öronen
Att vara en positiv ledare! Att låta barnen vara producent inte bara konsument.
Vilket lärande fick ni ut av visa filmerna för varandra?
Att göra många gånger - Återupprepa
Att se samma film flera gånger - Återbesöka
När går man in - Ledarskapet
Sammanhanget - kontexten
Rum i rummet - Gränser
Att ta ut moment - att backa
Att ge olika impulser - plocka ut begrepp
Att ge starka eller svaga impulser? - vilket skeende?
Ann-Sofie visade utifrån sin film
Om man ska dansa utifrån olika länder. Skapa en situation.
Lades ut ett papper på golvet i rörelse rummet
När barnen ser det vita pappret börjar barnen att dansa.
Då bestämde Ann-Sofi att köra på det. Barnen hade skapat prinsess kronor.
De börjar glida över pappret (musiken bidrar till en stämning) Barnen blev isprinsessor.
Nästa steg att rita kartor på pappret. Barnen danser helt andra danser mellan länderna.
Deras erfarenheter av att dans ser olika ut i olika kulturer. Musikens skiftningar skapar olika rörelser.
Barnen går in i olika roller.
Att våga säga "att jag vet inte", det tänkte jag inte på. Det är modigt. Man kan inte ha svar på allt.
Hur skulle man kunna utmana vidare? Hur kan man pröva sig fram? Vi är så relationella.
Att begränsa - att förändra/märkvärdiggöra en plats.
Vilken kontext fanns? Rörelse rum. Det signaler rörelse. Pappret blir ett rum i rummet.
Flickornas erfarenheter finns i bilden.
Vilka relationer skulle skapas om det kom in andra barn i rummet/teckningen.
Hur använder de pappret?
Hur använder de varandra
Inspireras de av varandra?
Använder de ljuden de skapar?
Vad är det barnen gör?
Basen att alltid ställa sig frågor? Vad gör barnen?
Om man ställer sig frågor innan man dokumenterar, innebär inte alltid att man vet hur man ska gå vidare,
att förstå barnens utforskande...
Vi släpper ofta dokumentationerna alldeles för fort.
Man kan behöva observera och göra om många gånger innan man får fatt i vad är det barnen utforskar?
Bubbeldans!
Barnen utforskar såpbubblor utifrån ett projekt om vind. Deras rörelse - utmaning från pedagog. Hur är en såpbubbla som hänger upp och ner, spricker, flyger. Utan musik - med vald musik.
Att få till en koreografi - utifrån några ord. Spricker - hänger - flyger! Hur gör man en rörelse kring hur en bubbla hänger. Vad har barnen fastnat för? Hur skulle man kunna gå vidare i en utforskande kring bubblor och rörelse? Att göra en dans med bubblor.
Att skala av.... Att dansa att man tar en bubbla utan att den spricker. Att backa i dokumentationen istället för att gå framåt.
Härma bubblans rörelse...
Raket åkning!
Att dansa tyngdlöshet, att dansa spetsen på rymdraketen, att bli en raket, att dansa ljudet när .
Att vara en observatör. Att ta vara på stunden...
Att ta vara på de olika positionerna, att ge impulser - dansa långsamt, dansa snabbt, varierat, dansa väldigt långsamt, axlarnas dans - skapa en positiv stämning
Att filma göra att man kan reflektera över sin egen pedagogroll i; sinnestämningar, röstlägen, kontexter, personliga relationer, musikaliska val, val av input
Att barnen kan se rörelser i bilder. Att en platt bild kan skapa vilja att vilja röra sig.
Dans, rörelse och ljud som naturlig del av projekt. Vi skulle kunna plocka ut något och jobba vidare med en månad. Att välja rätt instrument för att skapa rätt ljud för att kunna lyfta.
Att ge barnen 3 olika impulser som man kan fokusera vidare på. Det är lätt att barnen fastnar i en rörelse, ljud, ett ritande - hur vidgar vi barnens möjlighet att få göra/vara på många olika sätt.
Hur upplevde barnen? Vad säger de? Vad tänker barnen? Utifrån de tankarna hur går man vidare?
Risken är att barnen utsätts för förmåga stimuli, vilket gör att det inte sker ett utforskande. - Skala av.
En del i pedagogrollen är att reflektera - att våga reflektera och utmana själv. Vad var det som hände? Hur upplevde barnen det?
Vad är dans? Vilka begrepp använder barnen? Kan man vidga begreppet?
Dans? - Drama? - Rörelse? Fri dans/styrd dans?
Gör i ordning en kontext. Hur löser barnen din utmaning? Inte om utan, på vilka sätt! Ge förslag på olika situationer. Träna på att ge alternativ. Varför?
Det är inte förhandlingsbart att inte vara nyfikna på barnen.